UTBILDNING & KOMPENTENSUTVECKLING
F Ö R S K O L A, G R U N D S K O L A,
G Y M N A S I U M & F R I T I D S H E M
PUSSELFAMILJEN arbetar gentemot alla skolverksamheter - förskolan, grundskolan, fritidshemmet och gymnasiet, med att bidra till att internt höja kunskapen om ADHD, autism och språkstörning. Vi hjälper till och utökar verktygslådan genom att förse Er med djupare kunskap och konkreta strategier om NPF och vi arbetar engagerat för att hjälpa skolor att kunna bygga hållbara broar mellan skola och hem. Dessutom är syftet att ett kompetenslyft inom verksamheten ska leda till en bättre fungerande struktur kring elever med särskilda behov.
Våra engagerade utbildare, Cajsa Jahn, Malin Reuterswärd och Ann Lindgren har över 75 års sammanlagd erfarenhet av arbete med elever med ADHD och autism. De är alla 3 etablerade namn runt om i Sverige inom detta område, inte minst som föreläsare och författare till flertalet NPF-böcker.
Vårt team: Ann Lindgren, leg. lärare, Malin Reuterswärd, dipl. coach & Cajsa Jahn, leg. lärare
FÖRELÄSNINGAR & WORKSHOPS - EVIDENSBASERADE MED HANTVERKET I FOKUS
VI UTBILDAR ER PERSONAL INOM
Diagnoser och funktionsförmågor
Bemötande och förhållningssätt
Tydliggörande pedagogik
Samtalsmetoder
Kartläggning genom Kollen-modellen
Kollegial ärendehandledning
Vi skräddarsyr föreläsningar och workshops efter Era behov!
Tydliggörande pedagogik i förskolan HÄR
Autism och ADHD i skolan
- Handbok i tydliggörande pedagogik HÄR
Autism och ADHD i fritidshemmet
- Tydliggörande pedagogik HÄR
Autism och ADHD i gymnasiet -
Tydliggörande pedagogik HÄR
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning
- ett Specialpedagogiskt perspektiv HÄR
Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola och klassrum
- Funktionskompetens och kartläggning med Kollen HÄR
Kollegiehandledarens bok Specialpedagogik i skola och klassrum
- Skolutveckling med Kollenmodellen HÄR
Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum
- Funktionskompetens och kartläggning med Kollen HÄR
TEMA-FÖRELÄSNINGAR
• VAD ÄR AUTISM & ADHD?
• TYDLIGGÖRANDE PEDAGOGIK I PRAKTIKEN
• BEMÖTANDE & FÖRHÅLLNINGSSÄTT
• SAMTALSMETODER