 
        
        
      
    
    B Ö C K E R
PUSSELFAMILJENs grundare Petra Björkman har tillsammans med kollegorna Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd skrivit en bok för alla som möter barn med ADHD och autism. Genom deras erfarenheter och insikter har de skapat Pusselmodellen. När krockarna med vardagen blir för stora behöver man titta på helheten, så bit för bit lägger de pusslet i den här boken som får Din familjs vardag att fungera bättre!
I boken Pusselfamiljens Verktyg för vardagshjältar får Du:
- Praktiska verktyg, strategier och hands-on-tips för att hantera vardagen och bemöta och stötta barnet i olika situationer – både hemma, på fritiden och i skolan. 
- Insikter och kunskap om vad som kan bli svårt för barnet och vad som ligger bakom de beteenden man ser. 
- Inspiration och hopp för att Du ska kunna skapa en bättre vardag för Ditt barn, Dig själv och hela Din Pusselfamilj. 
Möt författarna och NPF- & skolcoacherna
Cajsa Jahn &
Malin Reuterswärd
Cajsa & Malin har många års erfarenhet av arbete i skolans värld som lärare runt barn med NPF-utmaningar, arbete i elevhälsoteam, trygghetsgrupper, ledningsarbete samt handledning. År 2008 inledde de sitt samarbete i en resursklass för elever med autism, språkstörning och ADHD. De insåg snabbt att de behövde fler verktyg för att få skolan att fungera för dessa elever. Med tydliggörande pedagogik skapades en skoldag som blev begriplig, hanterbar och meningsfull för eleverna. Dessutom behövdes ett förhållningssätt som kunde förebygga och bemöta problemskapande beteende. De kom även i kontakt med förhållningssättet lågaffektivt bemötande och har sedan dess implementerat det i sin verksamhet. De har i många år arbetat med hur man kan bryta ner begreppet lågaffektivt bemötande i användbara strategier och hur man kan omsätta teorin i praktiken, vilket de delar med sig av i sina föreläsningar och kurser.
Grunden i Cajsa och Malins arbete har ursprungligen alltid handlat om  engagemanget för elever med utmaningar. Utgångspunkten är att elever som uppvisar svårigheter och kanske t o m bråkar har ojämna förmågor eller olösta problem. Omgivningen måste först förstå vad som är svårt innan man kan göra rätt. Tillsammans med skolan, eleven och familjen lägger de NPF-pusslet och hjälper till att identfiera vad som är svårt för barnet och hur man kan kompensera för de nedsatta förmågorna.
Vi vet att små, små förändringar kan kännas futtiga när det är så mycket som inte fungerar. Samtidigt vet vi också att det är de små stegens förändringar som skapar förbättringar runt barnet oavsett om det är i skolans värld eller i hemmet. 
Med åren har det blivit många böcker i ämnet, närmare bestämt 8 st!
BÖCKER
När Cajsa och Malin under årens lopp ville fördjupa sig inom tydliggörande pedagogik, insåg de tillsammans med handledaren och projektledaren för SPSM-projektet att det saknades litteratur inom området. Det resulterade i deras första bok som medförfattare till ”Autism och ADHD i skolan – handbok i tydliggörande pedagogik”. Denna bok utgör sedan en tid tillbaka kurslitteratur på lärarutbildningar. Sedan dess har det kommit fler böcker på samma tema i olika författarkonstellationer; ”Tydliggörande pedagogik i förskolan”, ”Autism och ADHD i fritidshemmet – tydliggörande pedagogik”, ”Få familjen att funka – tydliggörande pedagogik i vardagen”, “Samtalsmetoder i skolan - förstå och nå fram till dina elever” samt den nya boken för 2023; ”Samtalsmetoder i förskolan- förstå och nå fram till barnen”. Under hösten 2025 kom nya boken “Från tjat till prat - i familjer med NPF”.
 
                         
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
              