 
        
        
      
    
    H A N D L E D N I N G
Cajsa Jahn, Malin Reuterswärd och Ann Lindgren är även flitigt anlitade handledare till skolor och de har i samarbete med SPSM utvecklat en modell för ärendehandledning.
I PUSSELFAMILJENs regi har denna modell vidareutvecklats att användas för att möjliggöra framgångsrika strategier runt dessa elever. Detta är även oerhört gynnsamt för att stärka samarbetet mellan skolan och hemmet. Denna ärendehandledning är ”hands-on” med snabba resultat och ökar kompetensen kring vad som är svårt för eleven och hur man kan kompensera för de nedsatta förmågorna.
Vi kan även bidra till att stärka samarbetet mellan elev – föräldrar – skola genom att vara en neutral part i samtal och möten. Elevens/barnets bästa står alltid i centrum och PUSSELFAMILJEN strävar mot ett prestigelöst samarbete med lösningar i fokus.
Ärendehandledning är en för pedagoger kompetenshöjande insats, där deltagarna lär sig att kartlägga elevens nedsatta förmågor och kompensera för dem under skoldagen.
Cajsa, Malin & Ann deltog 2016/17 i ett projektsamarbete som finansierades av Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Projektet fick namnet Danderydsmodellen och fick goda betyg från handledningsgrupperna. 
PROCESS VID HANDLEDNING
- Problemformulering – resonera tillsammans om elevens situation och komma fram till en gemensam formulering om vad man vill hjälpa eleven med. 
- Kartläggning av funktionsnedsättningarna enligt systematiska och lättanvända checklistor. 
- Resonera gemensamt om anpassningar utifrån elevens funktionsprofil. 
- Val av anpassningar, prioritering och vem som ska ansvara för vad. 
- Allt dokumenteras av handledarna och lämnas över till arbetslaget. 
