 
        
        
      
    
    L O G O P E D U T R E D N I N G
 
        
        
      
    
    UTREDNING AV DYSLEXI, 
DYSKALKYLI & SPRÅKSTÖRNING/DLD
Vår logoped med oerhört lång och gedigen erfarenhet genomför utredningar, som kan fastställa diagnoser som dyslexi, dyskalkyli och språkstörning/DLD.
På vår mottagning på Brantingsgatan 41 i Stockholm erbjuder vi kvalificerade utredningar inom språk, läsning, skrivning och matematik - d v s dyslexi, dyskalkyli och språkstörning/DLD. Om det är svårt att resa till Stockholm finns även möjlighet att genomföra utredningen digitalt – vår logoped har lång erfarenhet av att arbeta med utredningar på distans. Det innebär att det inte spelar någon roll var i Sverige Du eller Ditt barn bor.
Vi kan starta en utredning med mycket kort väntetid, och hela processen tar vanligtvis endast 1–2 månader från det att Du kontaktar oss gällande Ditt barn eller Dig - tills utredningen är färdig. Hör gärna av Dig via mejl eller telefon så berättar vi mer om hur vi arbetar.
För många innebär en diagnos en viktig förklaring till varför vardagen kan kännas kämpig. Det kan vara en lättnad att förstå att svårigheterna har en grundläggande orsak. I utredningen kartläggs både styrkor och svagheter, och även om det inte alltid finns tillräckliga kriterier för en diagnos, ger den en värdefull bild av individens förmågor.
Vår logoped lägger stor vikt vid att varje utredning ska bidra till förståelse och ge konkreta, praktiska åtgärder som går att använda i vardagen, skolan eller arbetslivet. Återgivning till skolan och Er ingår i utredningspriset. Om man önskar starta med en konsultationstid kostar det 1 500 kr och skulle man komma fram till att man önskar en utredning så dras den summan av från slutliga priset.
Du bokar enkelt genom att sända oss ett mejl till: boka@pusselfamiljen.se eller ringa oss på: 0733-03 55 30.
DYSLEXI
Dyslexi betyder att man har svårt att avkoda/avläsa orden korrekt och innebär specifika svårigheter att läsa, skriva och stava. Det är inte samma sak som att ha generellt svårt att läsa och skriva. Det leder ofta till att man långt upp i åldrarna läser långsamt och har svårt att förstå innehållet. Ungefär 5–8 % av befolkningen har dyslexi, d v s ungefär 1–2 i varje klass. Ärftligheten är stor och det är vanligt att flera personer i samma familj har dyslexi. Vi rekommenderar utredning före åk 4, men tecknen kan ses långt tidigare och rätt träning ska sättas in när misstanke finns och det är aldrig försent att utreda. Vi utreder även vuxna som kan behöva stöd i högskolestudier eller på arbetsplatsen.
DYSKALKYI
Dyskalkyli är specifika svårigheter med i huvudsak enkel räkning, d v s att använda de fyra räknesätten, men även matematiskt resonerande. Personer med dyskalkyli använder ofta fingerräkning och andra strategier för att komma runt huvudräkning. Kunskaperna i matematik kan vara ojämna, men för många är det svårt med det mesta trots att annat eller andra ämnen i skolan fungerar utan problem. Många har dessutom svårigheter med klocka och tidsuppfattning, att hantera pengar samt att orientera sig geografiskt. Minnesproblematik är vanligt, man glömmer oförklarligt det man lärt sig. Ungefär 4-7 % av befolkningen har dyskalkyli och det är vanligt med ärftlighet. Diagnosen sätts tidigast vid 10–11-årsåldern, men tecken kan ses tidigare och det är viktigt att redan då sätta in rätt insatser. Det är oftast inte givande med minnesträning eller annan träning. Det finns många vuxna med dyskalkyli som aldrig erbjudits en utredning, men det är aldrig försent att utredas.
SPRÅKSTÖRNING / DLD
Språkstörning innebär svårigheter att på ett automatiskt och enkelt sätt tillägna sig språket. Det finns många olika grader och sorters svårigheter. Några exempel är t ex svårigheter att förstå och plocka fram ord, uttala långa ord, formulera sig grammatiskt korrekt eller klara av våra samtalsregler. Man kan uppfattas som blyg fast man inte är det. Det har inget med flerspråkighet eller begåvning att göra. Det kan få stora konsekvenser då skolan har höga krav på just språklig förmåga och att kommunicera. Upp emot hälften beskriver också läs- och skrivsvårigheter. Oftast används numera begreppet DLD som står för Developmental Language Disorder och så många som 7–8 % av befolkningen har DLD.
 
                         
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
              