G R A T I S   M A T E R I A L


  • Illustration av ett isberg med en text som säger 'Adrian har brister i de exekutiva funktionerna'.

    Isberg - Exekutiva funktioner

    Personer med autism eller ADHD har svårigheter med de exekutiva funktionerna. Exekutiva funktioner kan beskrivas som hjärnans dirigent och handlar om att tänka ut, planera, utföra olika handlingar. Bristande exekutiva förmågor påverkar barnet både hemma och i skolan.

  • Illustration av en glaciär med text som beskriver olika upplevelser av att se, tolka och upptäcka isberg, samt att Noah har svag central koherens.

    Isberg - Central koherens

    Central koherens handlar om förmågan att koppla ihop delar till en helhet och förstå sammanhang. Hjärnan samordnar alla intryck, tankar, känslor, minnen, kunskaper, motiv m m. Svag central koherens innebär att man lättare ser detaljer, men har svårare att se helheten.

  • Isberg - Perceptionssvårigheter

    Isberg - Perceptionssvårigheter

    Personer med NPF har nästan alltid någon form av perceptionssvårigheter. Det handlar om förmågan att ta emot och bearbeta sinnesintryck. Här kommer exempel på intryck som kan vara svåra att hantera.

  • Ett isberg med text som förklarar vänster sida som rör sig yttre, självcentrerad, egoistisk och har svårt att uttrycka känslor, medan den större, dolda delen av isberget under vattnet representerar Christine's bristande teori om sinne.

    Isberg - Theory of Mind

    Personer med autism har ofta brister i Theory of Mind eller mentaliseringsförmåga. Det innebär en förmåga att förstå tankar, önskningar, känslor och behov. Det innebär inte egoism, brist på medkänsla, eller att man inte är intresserad av andra, men det är svårt att förstå hur andra tänker eller känner och att de känner annorlunda än jag själv.

  • Bild av en skolrelaterad posters med texten "NPF - Anpassningar i skolan" och illustrationer av ett verktygslåde, en tjugo-minuters timer, ett par glasögon, ett anteckningsblock, en grupp personer, ett historikschema, och ett meddelande med plus och minus.

    NPF - Anpassningar i skolan

    Våra skolcoacher har satt ihop ett kostnadsfritt material som Du enkelt kan ladda ner – fullt av praktiska tips för att göra skolan mer tillgänglig för elever med NPF. Materialet innehåller konkreta anpassningar, strategier och idéer som hjälper både lärare och föräldrar att skapa en stödjande skolmiljö.

    Ladda ner idag och ta del av verktyg som kan göra stor skillnad i vardagen! Välkommen att lämna till skolan för tips!

  • Cirkeldiagram som förklarar tre principer: 1. Begrepplighet - att förstå och se samband, struktur och tydlighet. 2. Hanterbarhet - att möta krav som ställs på oss. 3. Meningsfullhet - att utmaningar är värdefulla att engagera sig i och lägga tid och energi på. Signatur: Pusselfamiljen.

    KASAM

    Sociologen Antonovsky var den första att beskriva begreppet känsla av sammanhang, KASAM. Han menade att tillvaron behöver upplevas som begriplig, hanterbar och meningsfull för att man ska kunna uppleva en känsla av sammanhang.

  • En presentkortssida för Pussels familjej ply.se med instruktioner om att registrera prezentkortet på webbplatsen, samt en annan papper med texten 'PUSS elt Familjen' i övre delen.

    Presentkort till Pusselfamiljenplay.se

    Köp ett presentkort och ge bort antingen 3- eller 12 månaders prenumeration på den fullspäckade streamade Play-kanalen för föräldrar, anhöriga eller professionella som vill få verktyg, förhållningssätt och tips för att få vardagen att fungera med NPF. Här finns allt man behöver veta om NPF. Nya program eller livesändningar fylls på kontinuerligt - året runt! Allt som sänds live går att se eller lyssna på i efterhand, när det passar tittaren.

    Pusselfamiljen vänder sig till familjer, skolor och alla människor som möter barn, unga och unga vuxna med NPF.
    Klicka här för att köpa presentkortet!